Välkommen till Åsöborg

Presentation av Bostadsrättsföreningen Åsöborg

Bostadsrättsföreningen Åsöborg är en gammal förening i ett gammalt hus.
Föreningen bildades år 1937 genom Kristna Egnahemsföreningen och hade sitt första verksamhetsår 1938 under namnet Bostadsföreningen Åsöborg upa.
Den ekonomiska föreningen ombildades 1994 till bostadsrättsförening.
Föreningens hus på Åsögatan 170 i Stockholm byggdes åren 1913-1914 och ritades av arkitekterna Hagström & Ekman.
Föreningen har skött den ekonomiska förvaltningen i egen regi fram till 2020 då vi anlitade SBC BostadsrättsCentrum AB för den ekonomiska förvaltningen. Föreningen förvaltar fastigheten i egen regi.
Föreningen är en äkta bostadsrättförening. Föreningen äger tomtmarken.

Ägande,medlemsskap

Bostadsrättsföreningen Åsöborg består av 24 bostadsrätter. Varje bostadsrätt kan ägas av flera personer som alla ska vara medlemmar i föreningen.

Medlemsstämma

Medlemsstämman är föreningens högsta beslutande organ. Ordinarie årsstämma brukar hållas i april-maj. Extra medlemsstämma hålls vid behov när någon större fråga behöver behandlas före nästa ordinarie årsstämma.
Ordinarie medlemsstämma väljer en styrelse som förvaltar förening och fastighet.

Fastigheten

Förutom de 24 bostadsrätterna innehåller huset en hyreslägenhet och två lokaler i gatuplanet.

Att bo i bostadrätt

Att bo i bostadsrätt innebär att man ingår i en gemenskap. Genom föreningen äger och förvaltar vi tillsammans huset vi bor i.Eftersom vi är en ganska liten förening innebär det att man i perioder kan tillfrågas om att delta i styrelsearbetet.

Ansvar för lägenheten

Den enskilde medlemmen ansvarar för lägenhetens inre medan föreningen ansvarar för huset i stort inklusive värmesystem samt stamledningar för vatten och el.
Det krävs tillstånd från föreningen för att göra ombyggnad eller förändringar av lägenheten. Innan man börjar renovera måste man ta kontakt med styrelsen.

Hemförsäkring

Det är viktigt att teckna hemförsäkring med bostadsrättstillägg. En bostadsrätthavare har ett ansvar för skador utanför den egna lägenheten orsakade av åtgärder i eller bristande underhåll av den egna lägenheten.

Förråd

Till varje bostadsrätt hör ett vindsförråd och ett källarförråd.

Gemensamma ytor

De gemensamma ytorna är trapphus, gård, vind, källare, tvättstuga, bastu och soprum.

Tvättstuga

Det finns en stor gemensam tvättstuga som man bokar med sin bokningsnyckel.

Soprum

I gatuplanet finns soprum med kärl för hushållsopor, komposterbart matavfall och grovsopor.

Gården

På gården finns cykelparkering samt plats för lek och samvaro.

Cyklar

Cyklar kan parkeras under ett skärmtak på gården eller i en särskild del av källaren.

Lås, nycklar

Lås till lägenheter och gemensamma utrymmen är skyddade mot olovlig nyckelkopiering. Vår leverantör är Söderlås på Ringvägen 114.

Städning

Ett upphandlat städföretag städar trapphus och gemensamma ytor.

Bredband, TV

Föreningen har ett gemensamt avtal med Telia för Internet, TV och IP-telefoni. Router och TV-box ingår i avtalet och hör till lägenheten. Medlemmarna debiteras för kostnaden tillsammans med medlemsavgiften.

Överlåtelse

Vid överlåtelse bör man uppmärksamma att följande ska överlämnas:
Samtliga nycklar till lägenheten. Söderlås kan upplysa om nyckelkopieringar.
Router och TV-box.
Bokningsnycklar till tvättstuga/bastu.